TIPS HAMIL MUDAH CEPAT

TIPS HAMIL MUDAH CEPAT

Thursday 5 April 2018

BAHAYA KANSER PANGKAL RAHIM (SERVIKS) KEPADA WANITA


Kanser serviks atau kanser rahim merupakan salah satu penyakit kanser yang paling banyak ditakuti oleh kaum wanita.Kanser serviks terjadi kerana adanya perubahan struktur sel pada rahim yang menjadi ganas dan menyebabkan kematian penghidapnya.

Kanser serviks menyerang pada bahagian organ peranakan kaum wanita, betul-betul di pintu rahim atau pintu masuk ke kawasan rahim iaitu bahagian yang sempit di bahagian bawah antara kemaluan wanita dan rahim.

Menurut Pakar Ginekologi Onkologi Hospital Serdang Dr Andi Anggeriana Andi Asri, kanser rahim adalah salah satu kanser yang mampu dikesan seawal tahap satu. Malah bagi individu yang berusia di bawah 30 tahun, rawatan susulan mampu memberikan tahap penyembuhan pada kadar yang cepat serta tidak perlu menjalani pembedahan pembuangan rahim.

Dalam bidang perubatan, terdapat tiga jenis kanser rahim iaitu selaput dinding rahim dinamakan kanser endometrium, kanser yang berasal daripada otot dinding rahim iaitu liomiosarkoma (Leiomyosarcoma) dan kanser yang berasal daripada kedua-dua komponen selaput dan dinding rahim dinamakan karsinosarkoma.

Kanser rahim mudah dikesan disebabkan tanda yang sangat jelas terutama selepas wanita itu menopaus iaitu selepas ketiadaan darah haid. Antaranya, pendarahan yang berlaku selepas menopaus. Kebiasaannya wanita mengambil mudah apabila selepas menopaus, mereka didatangi haid semula.


Ciri-Ciri Anda Telah Terkena Penyakit Kanser Serviks
Kanser serviks memerlukan proses yang panjang iaitu antara 1- hingga 20 tahun untuk menjadi satu penyakit kanser yang pada mulanya disebabkan oleh jangkitan. Jadi, sebab itulah pada tahap awal perkembangannya ia sukar untuk dikesan. Namun, setiap wanita disarankan untuk melakukan ujian pap smear, paling kurang dua tahun sekali. Meskipun sukar untuk dikesan, tetapi ada beberapa petanda yang boleh menjadi petunjuk bahawa anda telah terkena kanser serviks.

1. Ketika melakukan hubungan seksual, selalu berasa sakit dan adakalanya diikuti dengan pendarahan.
2. Mengalami keputihan yang tidak normal dan disertai dengan pendarahan dan jumlah yang berlebihan.
3. Sering berasa sakit pada kawasan punggung.
4. Kerap mengalami rasa sakit ketika membuang air kecil.
5. Ketika datang haid, darah yang keluar dalam jumlah yang banyak setra berlebihan
6. Sering berasa sakit pada bahagian paha ata salah satu paha mengalami bengkak, kurang selera, berat badan tidak stabil dan susah untuk membuang air kecil.
7. Penggunaan jangka panjang pil kawalan kelahiran (kontraseptif oral) meningkatkan risiko kanser serviks. Walau bagaimanapun, seorang wanita harus berbincang dengan doktornya sama ada faedah menggunakan OC melebihi risiko yang berpotensi.
8. Terdapat banyak jenis virus HPV. Tidak semua jenis HPV menyebabkan kanser serviks. Sesetengahnya menyebabkan ketuat kemaluan dan sebagainya.


Cegah Penyakit Kanser Pangkal Rahim dengan...

1. Menambahkan ILMU tentang prakanser dan kanser serviks
2. Menjalani ujian saringan pap smear (ini merupakan kaedah berkesan MENCEGAH kanser serviks)
3. Mengamalkan GAYA HIDUP SIHAT seperti senaman dan pemakanan seimbang. Buah-buahan dan sayuran mengandungi banyak antioksida yang boleh mencegah kanser
4. Mengelakkan daripada tabiat merokok. Bahan-bahan dalam rokok adalah agen prakanser
5. Suami yang berkhatan boleh mengurangkan jangkitan virus HPV kepada wanita
6. Mengamalkan hubungan seks yang sihat dan SELAMAT/SAH. Hubungan seks yang dilakukan secara rambang dan dengan ramai pasangan boleh meningkatkan risiko kanser serviks
7. Vaksin HPV

[ Sumber : MAWAR / Dr Murizah Mohd Zain (Pakar Perunding Obstetrik dan Ginekologi) / Persatuan Kanser Amerika ]

1 comment:

  1. Assalamualaikum,
    Saya En. Mohd Zuhairi , pengasas produk Jutawan herbs.

    Sy ada menjual herba warisan yg mampu membantu merawat pelbagai jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan jugak untuk sakit lutut dan masalah penafasan,insya Allah. Tak perlu risau sebab herba-herba sy tak menghalang dan tak mengganggu rawatan hospital seperti kimo. Herba ini boleh diambil semasa rawatan, malah sgt baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun- daun herba warisan terpilih ramuannya yg amat mujarab ini memang tidak akan jumpa di mana mana. Ia herba yg sukar dijumpai tapi amat mujarab dan ramai pesakit kanser tahap 1 hingga tahap 4 yg dah sembuh. Herba ciptaan istimewa ini boleh merawat dan membaik pulih sel-sel kanser sehingga tahap akar umbi. Jangan biar penyakit anda lama-lama terbiar menyerang tubuh kerana ia perlu dibuang secepatnya supaya tak merebak lagi jauh ke organ-organ lain. Lagi lama dibiarkan lagi ambil masa nak pulih kan. Jgn sampai terlewat,jangan biarkan hidup derita, setiap penyakit pasti ada penawar, kita usaha sehabis boleh, selagi boleh rawat lebih baik di rawat. Hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia, herba ini amat- amat mujarab, jangan biar derita penyakit anda tanggung ini membunuh kehidupan anda. Ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy, jangan ragu dan buang masa berfikir pjg lg, herba bukan lg perkara yg dipandang biasa, ia makin mendapat perhatian dan kepercayaan ramai pengamal perubatan herba di seluruh pelusuk dunia. Tetapi herba yg sy ciptakan ini sudah terbukti sgt berkesan untuk semua jenis kanser. Hubungi saya di nombor ini:







    Sy cuma membantu kerana sy tak sanggup tngok org dpn mata sy sengsara kerana sakit teruk hingga meragut nyawa. Penawar nya dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh,jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid serta mencegah kanser. Tapi orang yg ada kanser sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn penawar kanser dan herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser, cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda, kerana pesakit kanser adalah org pertama dalam hidup. Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh.Sy hulurkan tangan pada anda ,sambut lah sebelum terlambat, ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....?hubungi atau whatsApp sy dengan segera,
    0174687570
    Mohd Zuhairi pengasas Jutawan Herbs
    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni-testimoni kanser lagi banyak lagi atau layari laman facebok saya https ://www.facebook.com/jutawan.herbs.9


    Testimoni-Testimoni pengguna Jutawan Herbs.

    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Sekarang dah sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang dia hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Dia minum jus herba ni lebih 6tahun.
    Dia mengarang sebuah buku yg mengisahkan pengalamannya sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2022): Dia pernah ditemuramah dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangannya menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.


    ReplyDelete

LIVE CHAT