TIPS HAMIL MUDAH CEPAT

TIPS HAMIL MUDAH CEPAT

Monday 11 December 2017

WARNA DARAH PERIOD PENENTU KESIHATAN TUBUH WANITA !





Bila cakap tentang haid ni memang boleh buat kita orang perempuan tak senang duduk. Sebab Kitaran Haid mempengaruhi hormon yang boleh menentukan sama ada kita subur atau tak. Dan kalau tak subur memang susah lerr anda nak merancang untuk hamil. Lebih teruk lagi.. penyakit lain pun mula berjangkit.

Hari ni Kak Eaisyah nak kongsikan dengan korang Jenis2 warna darah haid boleh tentukan masalah kesihatan dan kesuburan anda. Nak tau kne baca sampai habes yerr !!

JENIS-JENIS WARNA DARAH HAID 





MERAH JAMBU

Disebabkan Hormon Estrogen yang rendah. Estrogen yang rendah akan menjejaskan peredaran haid. Selain itu ia juga boleh menyebabkan anda mengalami Osteoporosis jika tidak dirawat dengan segera.






WARNA CAIR

Ia disebabkan kekurangan nutrisi. Ini bermakna anda telah tergolong dalam kalangan orang yang boleh diserang penyakit anemia.



WARNA COKLAT GELAP

Kurang buang air kecil (kencing) merupakan salah satu penyebab kenapa darah haid berwarna coklat gelap. Jangan risau.. rileks.. sebab situasi ini adalah normal. Kitaran dan warna haid bagi setiap wanita berbeza. Jika anda dapati haid anda berwarna coklat gelap, itu merupakan perkara biasa pada peringkat awal dan hujung kitaran haid.




WARNA MERAH KELABU

Anda perlu dapatkan rawatan doktor dengan cepat. Berkemungkinan besar anda dijangkiti STD (Sexually Transmitted Infection). Ini bermakna anda boleh dijangkiti dengan kuman tanpa disedari. Perkara yang serupa boleh juga berlaku kepada pasangan kelamin anda.



WARNA MERAH GELAP


Anda mempunyai tahap progesteron yang rendah dan tahap estrogen yang tinggi. Jika ketulan darah agak besar dari kebiasaan.. ini bermakna anda mengalami ketidakseimbangan hormon. Anda disarankan untuk kurangkan kadar pengambilan produk tenusu, kacang dan makanan manis untuk lihat perbezaannya. Ingat !! Pastikan anda jaga kesihatan tau.. jangan sampai berlakunya 'Uterine Fabroids'




WARNA MERAH TERANG 

Ini bermakna tahap kesihatan dan kitaran haid adalah normal. Memang setiap wanita mempunyai pengalaman haid yang berbeza tetapi jika anda mempunyai darah haid seperti ini secara konsisten.. ini bermakna anda mengalami tahap hormon yang normal. 







Haa.. dah tau kan jenis-jenis warna darah dan kesan dia terhadap tubuh badan anda. Kak Eaisyah harap lepas ni.. anda jaga kesihatan sebaik mungkin dan pastikan tahap kesihatan dan kesuburan berada ditahap yang baik. 

Kalau dapat sebarang tanda atau masalah berkaitan kesubutan.. Jangan tunggu lagi.. Dapatkan rawatan dari pakar dengan segera supaya dapat dielakkan dari melarat pada peringkat awal.

[ Kredit : Google dan Pakar Sakit Puan ]

No comments:

Post a Comment

LIVE CHAT