TIPS HAMIL MUDAH CEPAT

TIPS HAMIL MUDAH CEPAT

Friday 19 June 2015

✿ Indahnya Pengalaman Seorang IBU ✿

Salam semua maaf jika tulisan saya ni ada menguris hati anda.. Maaf jika ada yg sedih.. Apa yg saya boleh katakan JGN GIVE UP.. terus usaha , Ikhtiar dan berdoa.. Allah pasti makbulkan segala permintaan anda bila tiba masa nya.. :)

Alhamdulillah kehadiran anak no 2 ni.. sama spt yg no 1.. Saya langsung x ada mual2 atau pening2 kepala.. Kali ini baby nya agak aktif,. sentiasa bergerak2 dlm perut umi.. sampai kadang x dpt bernapas kite di buat nya... :) 
Baby juga x byk kerenah walaupun umi die aktif ke sana sini.. Sibuk menimba ilmu.. Walaupun dah cukup 9 bulan.. Umi masih lagi travel.. Kesian baby umi.. Tapi umi harap apa yg umi belajar awak sama2 belajar ye nak.. Sama-sama kita gunakan ilmu yg kita utk memberi manfaat pada org lain...

Hari ni umi nak share sikit info kat bakal2 ibu di luar sana.. For sure semua nya bila cek doktor benda yg paling kita sabar nk negok ialah Ultrasound.. Nak negok anak dlm perut ni tgh buat apa..  Berikut adalah pembesaran anak dlm kandungan kita . Moga anak ini menjadai anak yg soleh dan solehah.. amin ya rab...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Imbasan ultrabunyi (ultrasound) boleh menunjukkan apa yang sedang dibuat oleh bayi anda. Kebanyakan pergerakan bayi bermula lama sebelum anda menyedarinya:
Minggu ke7 hingga minggu ke8
✿ Bayi anda mula membuat pergerakan am, seperti membengkokkan badan ke tepi dan bergerak apabila terkejut.
Minggu ke9
✿ Bayi anda mula mengalami sedu, menggerakkan tangan atau kaki dengan sendiri, menghisap dan menelan.
Minggu ke10
✿ Dia boleh melentur dan memalingkan muka, mengangkat tangan untuk menyentuh mukanya, menganga dan mengeliat.
Minggu ke11
✿ Dia boleh menguap.
Minggu ke14
✿ Dia boleh menggerakkan matanya.
Secara beransur-ansur, pergerakan bayi anda menjadi cukup kuat untuk anda merasainya. Tidak lama selepas itu, anda akan kerap merasa dia mengetuk atau menendang apabila dia meregangkan tangan dan kakinya.
Bayi anda tidak akan bergerak sepanjang masa sebab seperti anda juga, ada masa-masanya dia hanya mahu berehat dan tidur. Menjelang penghujung kehamilan, dia akan berehat selama kira-kira 45 minit sekali. Waktu rehatnya ini mungkin bagi anda terasa lebih panjang, kerana anda tidak akan dapat merasa setiap pergerakan yang dilakukannya.
copypaste

No comments:

Post a Comment

LIVE CHAT